Navlun fiyatlarındaki artış yavaşladı
İran’ın desteklediği Yemen’deki Husilerin, Kızıldeniz’deki Bab el Mendeb Boğazı’nda İsrail’e bağlı ticari gemilere yönelik başlattığı saldırıların ardından gemilerin seyahat süresi, nakliye şirketleri nedeniyle 10 ila 14 güne kadar uzatıldı. Ümit Burnu’na doğru rotalarını değiştiriyorlar. Bazı gemilerin yolculuk sürelerinin 20 güne kadar çıktığı belirtiliyor.
ABD ve İngiltere öncülüğünde Husilere yönelik başlatılan saldırılar ve gemicilik şirketlerine bölgeyi kullanmamaları yönündeki tavsiyelerin ardından Kızıldeniz’de gemi trafiği hızla azalmaya devam ederken, seyahat sürelerinin ve gemi maliyetlerinin artması nedeniyle navlun fiyatları da arttı. Ümit Burnu çevresinde dolaşan gemiler.
Kızıldeniz’de yaşanan gerginliğin üzerinden yaklaşık üç ay geçti ve navlun fiyatlarındaki artış yavaşlasa da fiyatlar hala oldukça yüksek.
Denizcilik araştırma şirketi Drewry’s World Container Index’ten derlenen bilgilere göre 40 puanlık konteyner kompozit endeksi 30 Kasım’da 1382 dolardı.
Kızıldeniz’de gerilimin artması ve gemilerin hızla daha uzun rota olan Ümit Burnu’na kayması nedeniyle fiyatlar sekiz hafta boyunca artarak 25 Ocak’ta 3 bin 964 dolara ulaştı. Navlun fiyatları ise yüzde 186,8 arttı Bu dönemde yüzde
40 konteyner kompozit endeksi 1 Şubat itibarıyla 3 bin 824 dolara, 8 Şubat itibarıyla ise 3 bin 786 dolara geriledi. Böylece fiyatlar son iki haftada yüzde 4,5 geriledi.
Ancak 8 Şubat itibarıyla navlun fiyatları geçen yılın aynı haftasına göre yüzde 90 artarken, 30 Kasım’daki seviyesinden yüzde 174, salgın öncesi seviyesinden ise yüzde 167 daha yüksek.
Şanghay-Cenova hattında 40 feetlik konteynerin navlun fiyatı 8 Şubat itibarıyla haftalık yüzde 11 düşüşle 5 bin 225 dolar, Şanghay-Rotterdam hattında ise yüzde 5 düşüşle 4 bin 426 dolar oldu. New York-Rotterdam hattında ise yüzde 4 düşüşle 611 dolara geriledi. Bu dönemde fiyatlar Şangay-Los Angeles hattında yüzde 8 artışla 4 bin 771 dolara, Şanghay-New York hattında ise yüzde 2 artışla 6 bin 268 dolara yükseldi.
Kızıldeniz’de çözüm bulunana kadar kriz devam edebilir
Uzmanlar, ulaşım şirketlerinin planlarını ve bütçelerini daha uzun güzergahlara göre ayarladıklarını, gerginlik devam etse de ilk dönemde yaşanan telaşın artık normal hale geldiğini belirtiyor.
Kızıldeniz’deki gerilimin ABD’yi etkilemediğini ancak krizden en çok Avrupalı ithalatçıların etkilendiğini belirten uzmanlar, Kızıldeniz’de çözüm bulunana kadar krizin bir süre daha devam edeceğini öngörüyor.
Konteyner hacmi yüzde 80 azaldı
Almanya merkezli ekonomik araştırma kuruluşu Kiel Dünya Ekonomisi Enstitüsü’nün (IfW Kiel) verilerine göre, geçen yıl Aralık ayında Kızıldeniz üzerinden taşınan yük miktarı yarıdan fazla azalırken, Kızıldeniz’den geçen konteyner sayısı ise yarıdan fazla azaldı. Ocak ayında Deniz ve Süveyş Kanalı kriz öncesine göre yüzde 80 daha azdı.
Gemilerin Afrika ve Ümit Burnu çevresinde dolaşması nedeniyle güney ve kuzey Avrupa’daki limanlara varışlar gecikiyor. Hamburg ve Bremerhaven’ın yanı sıra Rotterdam ve Antwerp’te de Ocak 2024 itibarıyla 2023 ortalamasına göre yüzde 25 daha az gemi yanaştı.
Kiel Ticaret Göstergesi Lideri Julian Hinz, yeni planlara göre şu anda konteyner gemilerinin önemli ölçüde geciktiğini, bunun da birçok Avrupa limanına daha az gemi gelmesine neden olduğunu belirtti.
Ancak lojistik planlamasında daha uzun seyahat rotaları dikkate alındığında bu farkın normalleşeceğini belirten Hinz, “Özellikle küresel olarak sevk edilen mal miktarı, küresel ticaretin krizde olmadığını ve ticaretin istikrarlı kaldığını gösteriyor. Her ne kadar bazı şirketler krizden mustarip olsa da teslimat gecikmeleri, genel olarak hammadde veya tüketim mallarında kayıp yoktur.” “Herhangi bir kısıtlama beklenmiyor. Ticaretteki patlamanın bir nedeni Çin Yeni Yılı olabilir, çünkü Çin’de ticaret genellikle tatillerden önce artar ancak sonrasında düşme eğilimi gösterir.” İfadelerini kullandı.
Maersk, Süveyş Kanalı’ndan transit geçişin başlamasıyla fiyatlarda normalleşme bekliyor
Danimarkalı denizcilik şirketi Maersk’in İcra Kurulu Başkanı Vincent Clerc, yaptığı açıklamada şirketin konteyner hacminin üçte birinin Kızıldeniz trafiğindeki kesintilerden etkilendiğini, bunun kalıcı olarak devam edeceğinden emin olmaları gerektiğini belirtti. gemileri Kızıldeniz’den yeniden geçiş yapmaya başlayacak.
Clerc, mevcut durumun navlun fiyatlarının ve nakliye şirketlerinin kârlarının büyük oranda arttığı salgın dönemiyle kıyaslanamayacağını, Süveyş Kanalı’ndan gemi geçişi başlar başlamaz fiyatların hızla düşeceğini belirtti.
Birçok firma güzergah değiştirdi
Yemenli Husilerin Kızıldeniz’deki Bab el Mendeb Boğazı’nda İsrail bağlantılı gemilere saldırmasının ardından Maersk, gemileri Ümit Burnu’na yönlendiren ilk şirketler arasında yer aldı. Maersk, 5 Ocak’ta gemilerinden birinin Husiler tarafından saldırıya uğramasının ardından, Kızıldeniz-Aden Körfezi’nden geçen tüm gemilerin yakın gelecekte Ümit Burnu çevresinden güneye yönlendirilmesine karar verildiğini açıklamıştı.
Dünyanın en büyük konteyner şirketi İtalyan-İsviçre ortak girişimi Mediterranean Shipping Company, Alman nakliye şirketi Hapag-Lloyd, Fransız nakliye şirketi CMA CGM ve İngiliz enerji şirketi BP, bölgedeki seferlerini askıya aldı ve gemilerin rotasını Güney Kıbrıs’a kaydırdı. Ümit Burnu.
Danimarkalı tanker şirketi Torm, Kızıldeniz’in güneyinden tüm geçişlerini durdururken, enerji şirketi Shell de Kızıldeniz’den geçişlerini askıya aldı.
Katar’ın Avrupa’ya gidecek sıvılaştırılmış doğalgaz yüklerinde transit mesafelerin uzaması nedeniyle 10-12 güne varan gecikmeler yaşanacağı açıklandı.
Akdeniz’i Kızıldeniz’e bağlayan ve Avrupa ile Asya arasında en kısa yolu sunan Süveyş Kanalı üzerinden küresel ticaretin yaklaşık yüzde 12’si gerçekleştiriliyor.